W większości współczesnych samochodów jednostka napędowa właściwie eksploatowanego i serwisowanego auta nie wymaga za często dokładnego mycia, gdyż zwykle silnik jest osłonięty od spodu plastikową płytą, która nie tylko zatrzymuje dużą część kurzu i błota, ale również ogranicza hałas i poprawia aerodynamikę podwozia. Także nadkola i błotniki skutecznie zatrzymują niektóre zanieczyszczenia drogowe. Wielu producentów samochodów także odradza samodzielne wykonanie tej czynności.
Jednak z czasem i silnik wraz z osprzętem pokrywa się kurzem zlepionym drobinkami oleju. Czysty silnik to nie tylko kwestia estetyki, ale również gwarancja jego poprawnej pracy. Nadmierne nagromadzenie łatwopalnych substancji, których w komorze silnika nie brakuje, może być źródłem zagrożenia w momencie, gdy instalacja elektryczna auta ulegnie uszkodzeniu lub nie jest w najlepszej kondycji. Drobinki piasku, liści czy innych nieczystości mogą zostać wciągnięte przez układ dolotowy i doprowadzić do uszkodzenia silnika, mogą też wpływać na szybsze zużycie filtra powietrza. Zdarza się, że samochód ulega awarii, która kończy się wyciekiem cieczy chłodzącej, płynu hamulcowego, co powoduje przyleganie kurzu i brudu wzbijanego z jezdni, zatrzymywanie wilgoci i w końcu korozję. Również okresowo przebywające w komorze silnika zwierzęta, mogą zostawić zanieczyszczenia. Poza tym, niejednokrotnie kompleksowe mycie silnika jest jedynym sposobem zlokalizowania wycieku oleju. Mycie silnika jest także konieczne i wymagane, gdy warsztat samochodowy przystępuje do jego rozbiórki, np. podczas regulacji zaworów. Podczas pracy przy brudnym silniku trudno będzie uniknąć przedostania do środka przylepiającego się wszędzie zbrylonego błota i piasku. Należy nadmienić też, że jedynie gdy komora silnika jest czysta, możemy zabezpieczyć jej plastikowe elementy, przed dalszym osadzaniem brudu. Istotne jest również to, iż czysta komora silnika zwiększa wartość odsprzedaży pojazdu.
Czy mycie silnika jest prostą sprawą? I tak i nie. Nieprawidłowo wykonane, może unieruchomić samochód na dłuższą chwilę, a nawet spowodować awarię. Jednak po prawidłowym przygotowaniu nie należy się niczego obawiać. Mycie silnika benzynowego nie różni się od mycia silnika Diesla.
Aby przystąpić do tej czynności, należy zgromadzić wszystkie niezbędne akcesoria. Całkowicie wykluczone jest używanie środków myjących na bazie silnych rozpuszczalników, ponieważ środki te przyspieszają korozję. Mogą też uszkodzić elementy plastikowe i gumowe oraz doprowadzić do utleniania się powierzchni części aluminiowych silnika. Czasami serwisy motoryzacyjne do punktowego czyszczenia silników stosują zmywacze uniwersalne w spray'u. Wystarczy wówczas takim preparatem spryskać zabrudzoną część, odczekać chwilę i przedmuchać ją sprężonym powietrzem, aby skutecznie usunąć zabrudzenia. Dobrej jakości zmywacz uniwersalny nie powinien niszczyć elementów gumowych w komorze silnika.
Żeby kompleksowe umycie silnika nie miało przykrych konsekwencji, najlepiej powierzyć je profesjonalnym myjniom, ale i wtedy, aby uniknąć przykrych niespodzianek podczas jego mycia, należy przestrzegać pewnych zasad:
- nie można myć silnika, kiedy jest rozgrzany. Przed podjęciem jakichkolwiek działań trzeba poczekać, aż silnik wystygnie do temperatury pozwalającej na dotknięcie jego wszystkich elementów ręką. Potraktowanie rozgrzanych części strumieniem zimnej wody może doprowadzić do ich wykrzywienia. W skrajnych przypadkach w wyniku dużych różnic temperatur może dojść do pęknięcia głowicy silnika i uszkodzenia katalizatora;
- niezwykle ważne jest zabezpieczenie folią wszystkich elementów elektrycznych i elektronicznych przed kontaktem z wilgocią, która może je uszkodzić lub zaburzyć ich działanie na dłuższy czas;
- usunąć ręcznie duże zanieczyszczenia (np. liście, pajęczyny, patyczki itp.);
- należy zachować ostrożność z myjką wysokociśnieniową, gdyż zbyt mocny strumień może uszkodzić delikatniejsze elementy osprzętu lub wiązki elektryczne;
- istotny jest również dobór odpowiednich środków dedykowanych do czyszczenia silnika lub dobry APC (All Purpose Cleaner) to wszechstronny środek czyszczący i przestrzeganie instrukcji stosowania znajdującej się na opakowaniu, co ustrzeże przed trwałymi odbarwieniami lub nawet uszkodzeniem niektórych elementów;
- po użyciu środków chemicznych należy porządnie spłukać pozostałości za pomocą myjki ciśnieniowej lub parowej;
- wysuszyć przy pomocy sprężonego powietrza;
- wykonać dressing, który przedłuży żywotność elementów gumowych i plastikowych. Można użyć Quick Detailera lub wosku syntetycznego odpornego na wysokie temperatury.
Za najbezpieczniejszy sposób mycia silnika uchodzi mycie parowe. Wysoka temperatura pary wodnej skutecznie rozmiękcza wszystkie zanieczyszczenia, a jednocześnie ilość wody używanej w procesie jest na tyle mała (możliwość regulacji, aż do tzw. suchej pary), że minimalizuje ryzyko zawilgotnienia elementów silnika. Sucha para zawiera jedynie 5-6% wody. Jest uznawana za najbezpieczniejszą metodę czyszczenia urządzeń wrażliwych na wilgotność – takich jak silnik, przewody elektryczne czy tablice sterujące. Ciśnienie pary u wylotu dyszy waha się w granicach 6 -10 atmosfer. Jest to wystarczające do usunięcia nawet trudnego brudu. Jednocześnie jest na tyle niskie, że jest bezpieczne nawet dla bardzo delikatnych układów.
Po zakończeniu mycia komory silnika, można wszelkie plastikowe elementy zabezpieczyć przed ponownym osadzaniem się zabrudzeń. Celem konserwacji jest też przedłużenie żywotności zabezpieczanych elementów, a także poprawa ich wyglądu i oczywiście pozwoli na łatwiejszą pielęgnację w przyszłości.
Jeżeli auto jest parkowane w rejonie wzmożonej aktywności gryzoni i innych zwierząt, można zastosować odstraszacz o intensywnym zapachu.
Warto dodać, że silnik po myciu nie powinien być od razu uruchamiany, jednak aby przyspieszyć proces schnięcia warto przedmuchać jego elementy sprężonym powietrzem z kompresora. Zbierająca się na przewodach, przy kostkach i innych elektrycznych elementach woda lub para, zostanie szybko usunięta, ograniczając możliwość jakiegokolwiek zwarcia.
Mycie silnika to dość kontrowersyjny proces, jeśli jednak wykonamy go zgodnie ze sztuką, to jest to zabieg niosący za sobą wiele zalet oraz nikłe ryzyko.
Szerokiej drogi!