Powłoka lakiernicza to niezwykle istotny element samochodu. W świadomości wielu kierowców pełni ona funkcję dekoracyjną i estetyczną co wyróżnia auto na tle podobnych modeli.
To wszystko prawda, lecz poza tym, stan lakieru informuje nas o tym, w jaki sposób samochód był eksploatowany. Plamy, odbarwienia, bądź ślady rdzy, bardzo często są dowodem zaniedbań ze strony właściciela. Grubość lakieru natomiast, pozwala dowiedzieć się czy pojazd uczestniczył w kolizji oraz wskazuje na prowadzone na przestrzeni lat naprawy.
Najważniejszą jednak cechą powłoki lakierniczej jest to, że zabezpiecza ona karoserię przed działaniem czynników zewnętrznych, które mogą wywołać różnego typu reakcje chemiczne. Lakier chroni karoserię przed korozją, zadrapaniami, odbarwieniami, zmatowieniem, przed wszelkimi skutkami działania środowiska naturalnego. To dlatego ważne jest, aby jak najdłużej utrzymać go w bardzo dobrym lub chociaż dobrym stanie.
Skoro powłoka lakiernicza to tak niezwykle istotny element samochodu, kluczowym zaganieniem pozostaje odpowiednia pielęgnacja, gdyż i w tym przypadku świetnie sprawdza się teoria mówiąca o tym, że lepiej zapobiegać....
Istnieje szereg czynników, które mogą niekorzystnie wpłynąć na kondycję lakieru samochodowego. Są to między innymi: promieniowanie UV, bardzo niska lub bardzo wysoka temperatura powietrza, silny wiatr, piasek, kamyki, sól drogowa, smoła, ptasie odchody, soki drzew, pyłki kwiatów, pancerze owadów, żele do włosów, kremy do ciała, paliwa wzbogacone domieszką biopaliw oraz oleju rzepakowego, oleje hydrauliczne, a nawet kredki woskowe naszych dzieci. Trzeba również wspomnieć o rysach które powstają podczas parkowania na ciasnych parkingach, przy wysokich krawężnikach, na myjniach automatycznych, czy po prostu w wyniku działania wandali.
Struktura współczesnego lakieru często nie jest grubsza od ludzkiego włosa. Zwykle składa się z czterech warstw, ułożonych jedna na drugiej. Pierwsza warstwa to nałożony na karoserię grunt chroniący przed korozją. Następne warstwy to: podkład o właściwościach antykorozyjnych wyrównujący wszelkie niedoskonałości w strukturze podłoża, lakier bazowy nadający kolor - zawierający pigmenty, które odpowiadają za efekt np. perłowy lub metaliczny, a na koniec ostatnia warstwa - czyli lakier bezbarwny, który chroni przed wpływem warunków atmosferycznych i zadrapaniami oraz nadaje karoserii połysk, pozwala także wydobyć głębię koloru. Z uwagi na to, że ostatnia warstwa ma największą styczność z warunkami zewnętrznymi - jest najbrubsza i generalnie jej grubość prawie równa się sumie pozostałych warstw.
Należy jeszcze dodać, iż na rynku dostępne są dwa rodzaje lakierów samochodowych: wodne i akrylowe. Jest to podział lakierów ze względu na skład chemiczny. Lakiery wodne bazują na skoncentrowanych pigmentach, które zmieszane są z żywicami. Nazywane są także syntetycznymi. Lakiery wodne są elastyczne, przez co znakomicie przylegają do powierzchni karoserii, mają wysoki połysk, schną jednak wolniej od akrylowych. Lakiery te są też bardziej przyjazne środowisku naturalnemu niż akrylowe. Z kolei akrylowe najczęściej są jednoskładnikowym produktem, charakteryzującym się wysoką jakością krycia, odpornością na żółknięcie i szybszym procesem schnięcia. Akryl daje większą odporność lakieru na działanie środków czyszczących oraz wpływ czynników pogodowych. Zwiększa odporność lakieru na zadrapania, jest bardziej elastyczny i twardy.
Poszukując skutecznych metod, które pozwolą usunąć rysy i inne niedoskonałości powstałe na karoserii oraz chcąc zabezpieczyć lakier pojazdu warto skorzystać z pomocy specjalistów. Doskonałym wyborem w tym wypadku będą firmy auto detailingowe, które zajmują się czyszczeniem, renowacją oraz konserwacją pojazdów. Ich praca zapewni naszym czterem kółkom atrakcyjny wygląd na długi czas.
Przy pomocy różnych preparatów oraz urządzeń, możemy lakier wygładzić, nabłyszczyć, a także zabezpieczyć przed działaniem szkodliwych czynników. Efekty są zależne od tego, jakiego środka lub kombinacji różnych użyjemy do tego celu. A jeśli chodzi o trwałość ochrony, to mamy wybór pomiędzy środkami, których maksymalna trwałość to kilka tygodni, poprzez preparaty zabezpieczające powierzchnię na kilka miesięcy aż do takich, które chronią lakier przez rok, a nawet kilka lat.
A oto najbardziej skuteczne i popularne sposoby zabezpieczania lakieru samochodowego: woskowanie lakieru, zastosowanie powłoki polimerowej, kwarcowej lub ceramicznej, folia ochronna PPF.
Woskowanie lakieru - jest to najbardziej powszechnie stosowany sposób zabezpieczenia lakieru samochodowego. Woski samochodowe w zależności od składu dzielą się na naturalne i syntetyczne. Woski naturalne swój skład oparty mają na najtwardszym naturalnym roślinnym wosku - carnaubie, pozyskiwanym z palm kopernicji, rosnących w Brazylii. Woski syntetyczne (sealanty) - oparte są na syntetycznych polimerach. Charakteryzują się większą odpornością na działanie środowiska zewnętrznego, przez co średnio powłoka wosku syntetycznego, utrzymuje się na lakierze dłużej, niż porównywalna powłoka z wosków naturalnych.
Sam proces woskowania polega na naniesieniu na lakier cienkiej warstwy wosku, a nastepnie jej wypolerowaniu. Jeśli chcemy osiągnąć najlepszy efekt i wysoki poziom zabezpieczenia lakieru - wybierzmy twardy wosk. Nałożony preparat powinien utworzyć cienką mgiełkę, którą po wyschnięciu należy dokładnie spolerować czystą ściereczką z mokrofibry. Co ważne - brud nie będzie do niego łatwo przywierał, a więc pozbycie się zabrudzeń nie będzie kłopotliwe.
Powłoka polimerowa to preparat, który tworzy sieć cząsteczek zawierających komponenty nieorganiczne i organiczne, które zapewniają doskonałą ochronę lakieru. Powłoka ta poprawia wygląd lakieru, przywraca intensywność i głębię koloru oraz zapewnia gładkość powierzchni bez hologramów i refleksów. Utrzymuje się około 6 miesięcy.
Powłoka kwarcowa - kwarc jest o wiele trwalszym zabezpieczeniem lakieru niż tradycyjny wosk. Zapewnia perfekcyjny wygląd i zabezpieczenie lakieru. Tworzy super hydrofobową powłokę i natychmiast odprowadza wodę z karoserii, nie pozostawiając zacieków. Wyciąga głębię koloru oraz ożywia barwę tworząc efekt lustrzanego odbicia. Utrzymuje się na karoserii do 12 miesięcy.
Powłoka ceramiczna - po utwardzeniu się na samochodzie tworzy szklistą warstwę, dzięki nanocząsteczkom, które po aplikacji na samochód i zastygnięciu zamieniają się w ciało stałe. Jest odporna na promieniowanie UV oraz ostrą chemię, dzięki czemu nie ma ryzyka, iż lakier po czasie wyblaknie. Dodatkowo ze względu na właściwości hydrofobowe oraz elektrostatyczne samochód o wiele mniej się brudzi, a jego pielęgnacja staje się o wiele szybsza i przyjemniejsza. Olbrzymią zaletą powłok ceramicznych jest również nadanie lakierowi niesamowitej szklistości i podbicie koloru. Karoseria jest zdecydowanie bardziej szklista, błyszcząca, a kolory wyraźniejsze i żywsze. Utrzymuje się od roku do kilku lat, w zależności od rodzaju ceramiki. Niektóre rodzaje ceramiki mają zdolność samoregeneracji pod wpływem ciepłej wody lub ciepła ze specjalistycznych lamp.
Kolejną formą skutecznego zabezpieczenia lakieru pojazdów to folie ochronne PPF (Paint Protection Film) - poliuretanowa folia o grubości 150-220 mikronów, rozprowadza energię potencjalnego uszkodzenia po ofoliowanej powierzchni. Prawidłowo i fachowo zamontowana folia praktycznie niewidoczna, oferuje odporność termiczną na poziomie od -50ºC do przeszło +110ºC. Żywotność takiej folii to nawet 8-10 lat. Warto wiedzieć, że folia PPF ma również zdolność samoregeneracji - pod wpływem np. ciepłej wody znikają z niej wszelkie powstałe rysy. Plusem będzie też fakt, że w każdej chwili możemy zlecić jej ściągnięcie, nie uszkadzając powierzchni lakieru. Poliuretanowa folia ochronna PPF jest transparentna i po aplikacji pozostaje zupełnie niewidoczna.
Przed przystąpieniem do jakichkolwiek działań warto dokładnie umyć samochód, najlepiej na myjni ręcznej lub parowej, żeby nie zarysować lakieru. Następnie, jeśli nie możemy poradzić sobie z trudnymi zabrudzeniami - użyjmy glinki. Glinkowanie polega na przecieraniu powierzchni auta glinką do lakieru, a następnie dokładnym spłukaniu wodą. Po czyszczeniu suszymy za pomocą ręczników z mikrofibry. Teraz można przystąpić do polerowania lakieru, ale tę część najlepiej zlecić profesjonalistom z firm auto detailingowych, którzy przy użyciu maszyn polerskich, odpowiednich past i padów, usuną zarysowania, najcięższe zanieczyszczenia i pomoże odzyskać kolor karoserii.
Jak widać po tym przeglądzie, sposobów zabezpieczenia lakieru jest wiele. Warto jednak pamiętać, że tylko regularna pielęgnacja odpowiednimi preparatami i sposobami, charakteryzującymi się wysoką jakością, mogą skutecznie zapobiec skutkom działania czynników zewnętrznych. Dlatego o lakier warto dbać już po wyjeździe z salonu. Wybór odpowiedniej ochrony uzależniony jest więc od właściciela pojazdu i jego oczekiwań, które każdy profesjonalny detailer zweryfikuje i dobierze najlepsze rozwiązanie. Opcje te można także łączyć - np. najbardziej newralgiczne elementy, jak np. reflektory, lusterka, progi wewnętrzne itp. zabezpieczyć folią, a pozostałą część przy pomocy wybranej powłoki np. ceramicznej. Dzięki temu będziemy cieszyć się blaskiem samochodu przez wiele lat.