Podczas gdy karoseria lśni, a wnętrze samochodu pachnie świeżością, trochę po macoszemu traktowane jest podwozie samochodu, a to błąd.
Mycie podwozia, szczególnie po zimie, jest absolutną koniecznością. Pozwala nam na pozbycie się nagromadzonego błota, gliny, żwiru czy chlorków wapnia i potasu, stosowanych zimą na drogach. Ponadto możemy ocenić stan samego podwozia czy układu zawieszenia. Wysokociśnieniowa myjka, dodatek środków myjących czy para wodna, skutecznie usuwa nagromadzone w zakamarkach podwozia zanieczyszczenia, czasem ukazując również korozję. Czas trwania usługi wynosi od 15 min. do 1 godziny lub dłużej, w zależności od stopnia zabrudzenia.
Wielokrotnie zastanawiamy się, czy mycie podwozia jest bezpieczne dla naszego samochodu. Otóż nie jest ono dla niego niczym nadzwyczajnym. Elementy samochodu znajdujące się pod samochodem są przygotowane na kontakt z wodą. Każdego deszczowego dnia, woda oblewa podwozie i spływa na podłoże nie powodując specjalnych szkód. Problem zaczyna się wtedy, gdy metalowe elementy podwozia tracą odporność na korozję i w połączeniu z wodą, błotem, solą drogową i innymi zanieczyszczeniami z naszych dróg, przyczepiającymi się do podwozia, wchodzącymi w jego zakamarki, a pozostawione tam, zaczynają powodować powstawanie ognisk korozyjnych. Również poza podwoziem na szkodliwe działanie tychże zanieczyszczeń, narażone są: nadkola, elementy układu wydechowego, hamulcowego, dlatego też pamiętajmy podczas mycia również o nich.
Samodzielne oczyszczenie podwozia wcale nie jest łatwe i nie trwa krótko, a przy tym wymaga odpowiedniego miejsca, dokładności, odpowiednich warunków atmosferycznych, a przede wszystkim sprzętu i preparatów myjących. Gdy nie jesteśmy w stanie spełnić tych wszystkich warunków, mycie podwozia na własną rękę może być nie tylko trudne, ale także mało efektywne.
Gdzie więc można dobrze umyć podwozie auta? Na szczęście mamy kilka możliwości w zależności od naszych oczekiwań.
Najczęściej wybieramy wizytę w myjni automatycznej tunelowej, zwykle mieszczącej się przy stacji benzynowej. Większość takich myjni posiada zamontowane w podłodze dysze czyszczące podwozie. Jednak ta metoda posiada swoje ograniczenia, które polegają na tym, że stały strumień wody w stałym czasie jej natryskiwania, w przypadku mocno zabrudzonych miejsc nie jest w stanie ich domyć i czasami jest niezbędny kolejny i kolejny przejazd przez myjnię. Również zaprogramowany strumień wody może ominąć pewne miejsca, istotne z punktu widzenia konkretnego samochodu i jego zabrudzeń. I jeszcze jedno, czasem rozcieranie błota szczotkami może prowadzić do powstania rys na lakierze. Jeśli już koniecznie chcemy skorzystać z myjni automatycznej, to trzeba wcześniej dokładnie opłukać auto myjką ciśnieniową. Generalnie efekty mycia podwozia są średnio zadowalające, ale lepsze niż nic. O ile podczas lata takie opłukanie jest wystarczające, o tyle nie sprawdzi się przy mocno zabrudzonych i zasolonych powierzchniach.
Myjnia bezdotykowa z kolei, pozwala kierowcy za pomocą lancy dotrzeć w miejsca najbardziej zabrudzone i myć je przez wymagany okres czasu. Do dyspozycji jest również skuteczny mikroproszek. To dobry sposób na wypłukanie z błota elementów zawieszenia, jednak o skutecznym myciu podwozia nie można mówić, gdyż tego typu myjnie, nie zostały do takich czynności przystosowane. Tutaj problem stanowi ograniczony dostęp do podwozia, ponieważ samochód stoi na ziemi. Dobrym wariantem tej myjni jest wyposażenie jej w zagiętą dyszę pozwalającą skuteczniej myć podwozie. Niestety takie dysze z reguły nie są dostępne na zwykłych myjniach bezdotykowych.
Kolejnym sposobem wymycia podwozia, jest możliwość skorzystania z wsuwanej pod samochód obrotowej myjki ciśnieniowej. Niestety i ta propozycja ma dwa mankamenty. Otóż trudno jest ocenić efekt takiego czyszczenia oraz w razie uszkodzenia np. przewodów znajdujących się na podwoziu, można tego od razu nie zauważyć.
Stosunkowo dobre efekty mycia podwozia, można osiągnąć wybierając myjnię laserową. Jej działanie jest proste: lasery skanują auto i ustawiają dysze pod odpowiednim kątem tak, aby jak najdokładniej je umyć, następnie nanoszone są środki myjące (np. proszek, piana), następnie całość jest dokładnie płukana i osuszana. Nie trzeba się obawiać porysowania lakieru, gdyż żaden przyrząd nie dotyka samochodu bezpośrednio.
Jednak najskuteczniejszą metodą mycia podwozia jest wizyta w myjni ręcznej, wyposażonej w odpowiedni podnośnik. Tylko unosząc na nim samochód, mając swobodny dostęp, można dokładnie oczyścić podwozie z pozostałości po wszelkich zanieczyszczeniach. Przy okazji tego sposobu mycia podwozia, mając dostęp do płyty podłogowej, warto skontrolować, czy fabryczne zabezpieczenie antykorozyjne nie jest uszkodzone i czy nie pojawiła się rdza. To także doskonała okazja na zabezpieczenie zaatakowanych przez nią miejsc. Niektóre myjnie ręczne oferują czyszczenie podwozia za pomocą myjek parowych, które są niezwykle skuteczne, a przy tym nie zużywają środków żrących, więc nie ma żadnej obawy, że zadziałają zbyt agresywnie na blachę, niszcząc fabryczne zabezpieczenia, elementy gumowe czy układ wydechowy. Para mokra wypłukuje brud, sól i piasek. Para sucha pozwala pozbyć się tłustych plam np. po oleju.
Bez względu na na metodę, na którą się zdecydują kierowcy, mycie podwozia to coroczny obowiązek posiadacza samochodu. Zlekceważenie tego zadania prowadzi do rdzewienia elementów metalowych, a w konsekwencji do licznych dziur, których naprawienie sporo kosztuje, nie wspominając już o estetyce. Można tego uniknąć, konsekwentnie odwiedzając profesjonalną myjnię, która skutecznie oczyści podwozie, na bieżąco usuwając większość zabrudzeń.
Zapraszamy do odwiedzenia naszej myjni i skorzystania z profesjonalnej usługi mycia podwozia.