Struktura współczesnego lakieru zwykle składa się z czterech warstw, ułożonych jedna na drugiej i nie przekracza grubości ludzkiego włosa. Grubość lakieru samochodowego waha się w granicach 80-100 mikronów. Wyjściowa twardość lakieru natomiast w zależności od producenta zazwyczaj wynosi od 4 - 7H w skali ołówkowej.
Lakiery sprzed lat w porównaniu z dostępnymi dziś, możemy określić jako bardzo twarde. Istotnymi ich składnikami były: toluen oraz ołów, odpowiedzialne między innymi za twardość lakieru. Oba składniki są bardzo toksyczne i negatywnie wpływały zarówno na ludzi przy nich pracujących, jak i na środowisko naturalne. W związku z tym zakazano ich stosowania.
Dziś używamy miękkich, wodnych lakierów, które są już ekologiczne, ale też bardzo podatne na zarysowania. Ich twardość w zależności od marki samochodu wynosi średnio ok. 4-5H w skali ołówkowej. W związku z tym powłoka lakiernicza o wiele szybciej ulega zniszczeniu. Rozwiązaniem tego problemu jest polerowanie lakieru. Natomiast, przy obecnej grubości lakieru, która również zmalała za sprawą nowych przepisów, taką renowację powłoki lakierniczej można wykonać na samochodzie dwa, maksymalnie trzy razy.
W związku z tymi przemianami, rozpoczęły się poszukiwania produktu, który wzmocniłby lakier, zabezpieczył go przed otarciami, obiciami, zmiennymi warunkami zewnętrznymi itp. Produkt ten miał posiadać niespotykaną wcześniej twardość i trwałość. I tak nastała epoka powłok ochronnych, które zaspokoiły wszystkie te potrzeby konsumentów.
Czym zatem są powłoki ochronne np. powłoka ceramiczna? Otóż są przełomową technologią długotrwałej ochrony współczesnych lakierów przed uszkodzeniami różnego typu. W odróżnieniu od wosków, powłoka ceramiczna po aplikacji zamienia się w wyjątkowo trwałą, zwartą warstwę o wysokiej twardości. Powłoka reaguje z lakierem bezbarwnym (będącym wierzchnią warstwą lakieru samochodowego) poprzez reakcję chemiczną i wiąże się z nim na poziomie molekularnym. Nie jest to coś tworzącego kolejną warstwę lakieru, wręcz przeciwnie, staje się jego elementem składowym. Zaawansowany skład oparty na nanotechnologii zapewnia znaczną odporność na ekstremalne odczyny pH, skrajne temperatury, tworząc na powierzchni lakieru trwałe i odporne wiązania. Efektem aplikacji powłoki jest uzyskanie mocnej i szklistej warstwy. Powłoka ta, oprócz doskonałych właściwości ochronnych przed szkodliwymi czynnikami atmosferycznymi i zewnętrznymi takimi jak: soki drzew, ptasie odchody, pancerze owadów czy agresywna chemia drogowa, zabezpiecza też powierzchnię pojazdu przed mikrozarysowaniami. Dzięki zmianom napięcia powierzchniowego swej struktury zapewnia też doskonały efekt hydrofobowy czyli odpychania i spływania wody.
W produkcie o nazwie powłoka ceramiczna, mamy trzy podstawowe składniki:
- rozpuszczalnik, któy ma rozpuścić wiązanie i ułatwić łączenie z lakierem,
- nośnik, dzięki któremu łatwiej nałożyć powłokę,
- oraz zasadniczy składnik, czyli to, co zostaje na lakierze.
Powłoka ceramiczna to warstwa, której grubość zwykle nie przekracza 1 mikrona.
Każdy rodzaj powłoki ochronnej niezależnie od klasy jakościowej, uzyska swoją maksymalną trwałość tylko i wyłącznie w wypadku użytkowania jej zgodnie z instrukcjami producenta. Często bywa tak, że powłoka ochronna na naszym aucie, zaczyna bardzo słabo kropelkować, szybciej "łapać brud" i dużo trudniej ją domyć na myjni bezdotykowej. Zaczynamy się zastanawiać, dlaczego tak się dzieje? Czy może powłoka zniknęła? Nic podobnego. W większości przypadków została po prostu przytkana mikroosadem wapiennym, który wytrąca się z tzw. twardej wody. Są to tzw. "water spoty".
Aby powłoka ochronna przez lata spełniała swoje zadanie, zalecana jest jej konserwacja przynajmniej jeden raz na dwanaście miesięcy, a najlepiej jeden raz na sześć miesięcy w profesjonalnym studio. Podczas usługi konserwacji powłoki ochronnej oprócz detailingowego mycia nadwozia w trakcie którego usunięte zostaną wszelkie osady, odświeżona zostanie powłoka dedykowanymi środkami z zawartością SiO2 (tlenku krzemu, potocznie zwanego krzemionką) - głównego składnika powłok ceramicznych i kwarcowych. Powłoka ceramiczna jak każda warstwa ochronna, ulega stopniowemu zużyciu. Jej nieodpowiednia pielęgnacja prowadzić może do utraty blasku czy zmatowień, a także do pogorszenia właściwości odpychania i zrzutu wody.
Po profesjonalnym wykonaniu usługi konserwacji powłoki ochronnej, wszelkie osady na lakierze znikną i znowu będzie wyglądał świeżo, odzyska blask i połysk, zwiększy się głębia koloru, a właściwości hydrofobowe wrócą do normy. Zabieg ten wpłynie bardzo pozytywnie na kondycję powłoki, gdyż zostanie również odnowiona i uzupełniona jej struktura, poprawiając jej szklisty wygląd.
Pamiętajmy, aby maksymalnie wydłużyć "żywotność" powłoki ceramicznej czy kwarcowej i cieszyć się ich imponującymi zaletami, musimy mieć czas i chęci , aby ją systematycznie pielęgnować i konserwować.
Szerokiej drogi!