Posiadanie samochodów z nadwoziem typu kabriolet lub roadster, to przede wszystkim przyjemność jazdy z "wiatrem we włosach". Jednak ze względu na rodzaj dachu w tych samochodach, ciążą na nas także pewne obowiązki, szczególnie w naszej szerokości geograficznej. Mimo, iż z roku na rok, zimy stają się coraz mniej dokuczliwe, to niska temperatura, opady gradu, śniegu, wymagają od nas odpowiedniego przygotowania tego typu samochodu. Rónież latem: deszcz, wysoka temperatura czy promieniowanie UV, to czynniki szkodliwe dla naszego soft topu, przed którymi trzeba go zabezpieczyć.
Właściwie jaki rodzaj samochodu osobowego lub nadwozia, nazywamy kabrioletem? Otóż taki, który nie posiada stałego dachu. Przeważnie miękki dach jest składany lub zdejmowany. Inne cechy charakterystyczne to: więcej niż dwa siedzenia, boczne, otwierane okna, brak pionowych słupków, czy też jakichkolwiek ram nad górną krawędzią nadwozia (poza szybą przednią). Najczęściej występuje w wersji dwudrzwiowej.
Odmianą kabrioletu jest roadster, mający trzy charakterystyczne cechy, jest to dwumiejscowe auto o sportowym charakterze, bez stałego dachu, z napędem wyłącznie na tylną oś. Zatem auta ze składanym dachem i czterema siedzeniami i/lub napędem na przednią oś lub 4x4 są po prostu kabrioletami, a nie roadsterami.
Żeby móc prawidłowo zadbać o dach cabrio, zacznijmy od ustalenia z jakiego materiału jest wykonany. Możemy podzielić kabriolety na trzy rodzaje posiadanych dachów:
- dach sztywny,
- dach winylowy,
- dach materiałowy/tekstylny.
Pierwszy rodzaj dachu jest praktycznie bezobsługowy i nie wymaga żadnej szczególnej konserwacji, poza dbaniem o mechanizmy. Drugi typ dachu, wykonany jest z winylu lub innych tworzyw sztucznych. Mycie takiego dachu też nie stanowi większego problemu. Świetnie sprawdzi się szampon samochodowy oraz miękka szczotka. Jedynie trzeba zwrócić uwagę na to, żeby szampon nie zawierał dodatku wosków nabłyszczających, które by działały na powierzchnię dachu jak magnes na pył i brud.
Po wyczyszczeniu i osuszeniu dachu winylowego, dobrze jest nałożyć produkt zawierający filtr UV z powłoką hydrofobową, który zabezpieczy przed promieniowaniem ultrafioletowym i wysoką temperaturą oraz zapobiegnie pękaniu. Nada również właściwości antystatycznych i hydrofobowych (odpychających cząsteczki wody).
Ostatni typ przedstwionych dachów to dach materiałowy. Wymaga on o wiele bardziej ostrożnego podejścia niż dwa poprzednie. Cząsteczki pyłu oraz brudu wnikają w splot tkaniny i mogą osłabiać jej włókna. Do jego mycia i czyszczenia używamy wyłącznie miękkiej szczotki, żeby nie wcierać brudu podczas mycia, do którego używamy szamponu przeznaczonego dla dachów materiałowych. To samo dotyczy odplamiania. Cały proces najlepiej wykonać ręcznie. Po wyczyszczeniu i spłukaniu, dach typu soft top można osuszyć ręcznikiem z mikrofibry, a następnie całkowicie wysuszyć. Nie można składać wilgotnego dachu, gdyż może to dać zaczątki tworzenia się pleśni. Kiedy już dokładnie wyschnie, dach należy zaimpregnować. Taki zabieg ułatwi utrzymanie go w czystości oraz gwarancję odpowiedniej estetyki, a co za tym idzie, komfortu psychicznego kierowcy. Preparat impregnujący daje najlepsze efekty, nałożony w dwóch warstwach, gdyż tylko wtedy będzie pewność, że żadne miejsce nie zostało pominięte.
Kabriolety z miękkim dachem są wyposażone w niewielką szybkę w tylnej części, zwykle ze szkła, plastiku lub winylu. Nie należy ich czyścić ręcznikiem papierowym ani bawełnianym, gdyż mogą porysować powierzchnię. Lepiej używać delikatnej mikrofibry. Już zmatowioną i porysowaną natomiast, możemy poddać renowacji za pomocą polerowania maszynowego przy użyciu odpowiedniej pasty polerskiej.
Odpowiednio zadbany dach kabrioletu może przetrwać bez większego uszczerbku nawet kilkanaście lat. Aby nie za mocno wypłukiwać kosmetyki impregnujące podczas mycia dachu, unikajmy jazdy kabrioletem po drogach szutrowych oraz po błocie. Należy też unikać mycia dachu pod wysokim ciśnieniem i na myjni automatycznej. Polecamy do tego zabiegu myjnie parową. Zimą natomiast najlepiej gdy kabriolet jest garażowany, gdyż jedynie tak uniknie negatywnego wpływu niskiej temperatury i opadów atmosferycznych. Jeżeli natomiast kabriolet stoi na zewnątrz dobrze by było przykryć go specjalnym wodoodpornym i paroprzepuszczalnym pokrowcem - wcześniej dokładnie osuszając dach. Gdy i tego nie możemy zapewnić, zabezpieczmy dach w profesjonalnym studio auto detailingowym odpowiednimi preparatami.
Gdy odpowiednio i regularnie zabdamy o nasz kabriolet, a szczególnie o jego dach, będziemy mogli cieszyć się nim przez długie lata. Przyjemnej jazdy!